Statistiska fotspår från 2008
Januari är en månad för statistik. Svart på vitt presenteras den ena sanningen efter den andra om det gångna året. Vår butik är inget undantag.
Lite på skoj tryckte vi fram en lista över de produkter som sålt bäst under förra året av drygt 16 000 artiklar. Dessutom hittade vi en ofullständig lista över storsäljare 2004 att använda som jämförelse.
Så vad säger oss då den här topplistan från ett år som inleddes med skenande matpriser världen över? Att vi äter mindre mängd konfektyr (möjligen en tillfällig svacka, konsumtionen av sötsaker brukar faktiskt öka under lågkonjunktur)? Att vi har omvärderat vårt förhållande till fett och att det är därför högoddsaren avokado har letat sig upp i toppen? Eller beror det enbart på de nya multiförpackningarna och varans nya placering?
Bananernas position är ohotad, vilket inte är så konstigt med tanke på att Sverige toppar i-ländernas lista över banankonsumtion och medelsvensken äter ca 18 kilo per person/år. Förra året såldes över 98 ton bara i vår butik och av dem var endast 17% ekologiska, trots att de ligger sida vid sida. Det är i alla fall en enorm ökning sedan 2004 då andelen sålda ekologiska bananer låg och skvalpade kring 3 %. Här finns miljövinster att hämta.
2008 (2004 års bästsäljare inom parentes)
-
Bananer (Bananer)
-
Avocado (Mellanmjölk, 1 ½ l)
-
Apelsiner (Lösviktsgodis)
-
Clementiner (Apelsiner)
-
Bagel/Ciabatta (Blandfärs)
-
Champinjoner (Tomater)
-
Citroner (Kexchoklad)
-
A-fil, 1 l
-
Ägg 6-pack
-
Bacon 140g
Förmodligen ska topplistan trots allt bara betraktas som statistiska fotspår från de 23 000 kunder som varje vecka under 2008 handlade i en större områdesbutik i Lund.
Kommentarer
Anna S: Att folk söker efter inspiration i butiken är tydligt, det blir aldrig för mycket demos, recept eller provsmakningar. Har en teori om att när man tvingas göra så många aktiva val i sin vardag som vi oftast gör, så är det just i mataffären vi ger upp och låter instinkterna tala: doftintryck, synintryck - pang! där ligger middagen i korgen. Vi vill bli lite förförda och tappar modet om butiken inte lever upp till kraven.
Linda: Vad gäller frysta färdigrätter ser vi ett trendbrott: de har tappat efter några starka år. Bäst av de frysta färdigrätterna sålde ICA:s pastarätt med lax och spenat. Frysta livsmedel i övrigt ökar, framför allt kyckling, bär och grönsaker.
Godiset verkar ha rasat. Är det sant eller är det bara att vi köper lika mycket godis men av fler sorter?
En fråga poppar upp när jag läser din lista. Lagar svenska folket bara frukost hemma? Det känns lite som att det bara är frukostmat (och fruktstund) som hamnar på topplistan. Äts resten av måltiderna utanför hemmet? Lite sorgligt, men det kanske finns andra förklaringar?
Nej, vi ser ingen minskning av konfektyr totalt, det är nog snarare så att våra kunder inte äter fullt så mkt smågodis så just den produkten går tillbaka. Däremot säljer vi mörk choklad i halvpall, för fyra år sedan hade mörk choklad bara två eller tre "ansikten" i hyllan. Kvalitetsgodis ökar alltså.
LisaL: Vi har otroligt många studenter som handlar hos oss, och de äter nog frukost hemma och så många övriga mål de har råd med ute. De har ökat sin fruktkonsumtion i alla fall, det är märkbart.
*klappar händerna* Statistik är skoj!
Ni har inte kvittounderlagen sparade i en databas nånstans, så ni kan se vad som ingått i varje kundkorg?
Då kan man börja gräva ordentligt efter shoppingmönster, om folk köper avocado och ciabatta ihop för att göra ciabattamacka exempelvis. Massa roligt räkna!
/Yrkesskadad biostatistiker
Anna B: Hurra för manuella köttavdelningar! Särskilt när man är singel/student/ensamboende och behöver få köpa små mängder kött(-färs), vilket brukar vara snudd på helt omöjligt i butiker med enbart centralpackat...
LisaL: Är det inte också så att frukosten är det mest uniforma målet; man äter (och köper) nästan samma sak nästan hela tiden? Det finns ju betydligt större bredd på möjlig lunch- och middagsmat även om man är traditionell, och antagligen också många fler olika varor att köpa. Om man köper runt tio paket fil i månaden men bara två falukorvar så är det inte så konstigt att filen syns i statistiken...?
Haha, nä tack, innehållet i enskilda kundkorgar avstår vi gärna ifrån. Om man har ett ICA-kort lagras den informationen, som du säkert vet, i en central databas och används av ICA till riktade erbjudanden. Dem går att tacka nej till om man misstycker - vilket förvånansvärt få har gjort. De enskilda butikerna har inte, och vill verkligen inte, ha tillgång till den informationen om sina kunder. Försäljningsstatistik är något annat, kul att spekulera om köpmönster och orsaker.
Malin: Manuella köttavdelningar är en utrotningshotad företeelse som behöver alla hurra de kan få. Med stigande matpriser/försämrad ekonomi kan det vara svårt för konsumenten att avstå från att välja kpk, som dessutom har längre hållbarhet i den skyddande atmosfären.
Tror också att frukosten är den måltid där det tydligast framgår vilka vanemänniskor vi är. Osötad fil med snälla bakterier skulle det visst vara 2008.
Tack, vilken bra grej! Ofta när jag handlar tänker jag på hur mycket information om våra matvanor som finns hos dem som jobbar i kassorna. Och hur mycket exponeringen i affären betyder för vad vi ska köpa, avocadon är ju ett sånt exempel som du nämner. Läste i någon tidning häromdagen att allt färre människor skriver lista på vad dom ska köpa innan de åker hemifrån. Istället går man runt i affären och kollar, och då antar jag att vi köper mer av den maten som syns bäst.
Vad rolig information, jag vill veta mer! Vilken placering kommer den första färdigrätten på? Jag led av villfarelsen att färdigrätterna låg i topp. Bananer och avocados är i och för sig färdiga att ätas som de är.
Vad är det som mäts här? Omsättning i kr per vara, eller antal sålda förpackningar alternativt kg per vara, eller antal köptillfällen oberoende mängd vid det enskilda köptillfället?
Mjölk hade jag nog förväntat mig på listan istf A-fil, men dess placeringen kanske tar stryk av att den splittras över flera olika leverantörer samt olika fett-halter och eko-varianter. Isåfall kanske det är samma sak med flera av placeringarna, varor med ett fåtal leverentörer och varianter klättrar lättare. Champinon-hyllan har ju tex inte utvecklats likadant som tomat-lådorna där man numera väljer mellan vanliga-, kvist-, plommon-, körsbärs-, vild- och ekologiska i någon eller några varianter.
Intressant lista, baseras den på försäljningsvolym (styck, kilo osv) eller den intäkt som varje vara genererat?
Låter som om vi kan hoppas på att gemene man kommer att laga mer mat hemma. Med andra ord kommer inte färdig äggröra i tetrapak att hamna på topptio 2009. (hur mycket de än demar den ute i affärena)
Lite knepigt är det: topplistan baseras på försäljningsvolymen, alltså styck, kilo eller förpackning. Dessa slås ihop i vårt butiksdatasystem. Och du har helt rätt, Fredric, splittringen mellan många leverantörer och produkter gör att mejeriprodukterna hamnar längre ner i listan. Resonemanget stämmer även på tomatexemplet.
Sidor