Viner med bitter eftersmak
Priserna och kvaliteten på vår mat har diskuterats ganska intensivt. Senast var det griskrisen där svenska grisfarmare snart hör till historien eftersom de prispressas bortom det rimligas gräns. På något plan förstår de flesta av oss att det inte går att kombinera god kvalitet på råvaror och en anständig djurhållning när priserna ständigt ska pressas i botten.
Detta är en insikt vi bör ta med oss när vi ska köpa vårt vin. Det finns en gräns även för hur billigt vin kan bli. Det går inte att göra ett bra vin på undermåliga (läs ”överproducerande”) druvor. Man kan göra ett drickbart och passabelt vin genom att processa och ”sminka” det ganska hårt, men bra blir det aldrig. Vi bekymrar oss en hel del för vad vinet innehåller och hur det odlas men tänker vi på konsekvenserna av det låga priset på människorna bakom vinet?
När något är billigt är det alltid någon annan som får betala. Det kan vara barnarbetarna i asiatiska sweatshops, utblottade svenska grisfarmare (och grisarna) eller sydafrikanska vingårdsarbetare som lever under statarlika förhållanden. Bara häromdagen hörde jag om en våg av självmord bland vinodlare i Beaujolais. För att överhuvudtaget få sålt sitt vin och druvor tvingas de av stora upphandlare att acceptera priser under produktionskostnaden och ställs därmed inför att i förlängningen förlora sin gård som kanske gått i släkten i generationer. Samma mönster känns igen bland annat från Languedoc-Roussillon.
Som konsumenter har vi ett stort ansvar för utvecklingen mot billiga och massproducerade viner. Men än tyngre vilar det på de stora inköparna som i Sverige är en: Systembolaget. Det har under många år pågått en utveckling där vårt detaljhandelsmonopol till ”konsumenternas fromma” pressat importörerna att hitta billigare och billigare viner utan att tumma på kvaliteten. Redan för många år sedan mötte jag vinodlare som uppgivet skakade på huvudet och undrade om inköparna visste vad viner kostade. Uppenbarligen vet det inte det eller så bryr de sig inte om konsekvenserna av prispressen. Det är en tydlig trend att inköpen styrs mot outsinliga volymer, stora varumärken, breda lanseringar och stora förpackningar (bag-in-box). Allt detta är ett allvarligt hot mot de små producenterna, kvalitet, karaktär, särart och mångfald.
Vad ska jag göra som konsument? Börja så här: Försök att undvika viner som kostar under 75 kr (100 kr/l). Köp inte viner på bag-in-box eller motsvarande. Undvik stora varumärken och leta efter viner från små och oberoende producenter. Förutom att du främjar mångfald kommer du att få många fler intressanta smakupplevelser.
Själv ska jag försöka hålla mig till ovanstående råd när jag väljer vilka viner jag bloggar om.
Kommentarer
Svår fråga det där. En del viner håller ju överraskande god kvalitet för överraskande låga priser, och då är det inte utan att man undrar hur ekvationen kan gå ihop. Och huruvida den alls gör det.
Frågan är om vi kanske också borde lobba för en ändrad prissättning på systembolaget och ändrad alkoholskatt?
Dagens svenska system med höga fasta påslag och låga procentuella gör ju att (relativt) billiga viner blir dyra i Sverige jämfört med omvärlden, medan (relativt) dyra viner blir ovanligt billiga.
Björn: Systembolaget har ju annars högt procentuellt påslag och lågt fast påslag. Bara en liten parentes.
David: hur resonerar du när du kommer fram till det? Systembolagets rörliga påslag är 19%, vilket är väldigt lågt jämfört med detaljhandeln i övrigt.
Jag skrev dessutom om de totala påslagen, och alkoholskatten tas som bekant ut i fast påslag och inte procentuellt.
Det faktiska totala påslaget på ett vin som Systembolaget betalar 20 kr för i inköpspris är ca 170% (utpris 54 kr).
Ett vin som Systembolaget betalar 100 kr för får däremot ett påslag på 73% (utpris 173 kr), medan ett vin för 1000 kr i inköp bara får ett påslag på 51% totalt (1512 kr utpris).
Eller annorlunda uttryckt: om du betalar 50 kr för en flaska vin på Systembolaget så får leverantören ut 34 % av priset, medan om du betalar 1000 kr så får leverantören ut 66 %.
I lördags pratade jag med några vinvänner om din förra bloggpost och då kom vi också in på inköparnas roll. Det är inte bara Systembolaget som pressar priser. En vinvän hade fått höra från en inköpare på ett större importföretag i Stockholm hur stolt den här människan var över att ha pressat priset på ett vin från en sydafrikansk producent. Inköparen berömde sig själv och tänkte inte längre än näsan räckte antagligen. Den attityden är skrämmande och det är vi konsumenter som måste ändra köpbeteende. Man är inte bara snobb när man ratar bib-vinerna.
Sidor