Matshopping i Stockholm: Punktmarkerad på Matdistriktet

Stockholmare har fått ett nytt mattempel att vallfärda till. Låt vara att det är i puttenuttigaste laget. Men räknar du i topprodukter mer kvadratmeter slår Matdistriket de flesta matbutiker. Lisa Förare Winbladh har besökt den nyöppnade butiken och pratat med Taffelhjälten Carro Tallving.

När jag kommer in på Matdistriktet får jag en inte helt obehaglig känsla av att vara världens medelpunkt. Jag har punktmarkerats. Det finns i det första ögonblicket av storhetsvansinne ingen annan rimlig förklaring till att varorna i butiken är en samling greatest hits från mitt liv i köket.

Oljor jag älskat, teer jag tillbett och russin som skänkt mig tröst trängs på hyllorna. Liss-Ellas senap. Yogi-te. Claus Meyers chutney. Smör från Thise. Korvar från nivetvem. Sen, när jag tittar närmare, bort från det iögonfallande ser jag alla de andra okända sakerna. Oliverna, Dorset-müslin, oljorna. Och jag inser med en förfärande visshet att de bara är vänner jag inte känner och att min relation med Matdistriktet kommer att bli långvarig och kostsam. Och ni inser säkert vid det här laget att överdriven journalistisk integritet inte kan förväntas från mitt håll. Så var det sagt. Och nej, de har inte betalat mig för att skriva det här.
Det geniala  med Matdistriktet är att den puttinuttiga butiken (eller ska vi raljera lite och kalla det boutiquen?)  på 55 kvm är kombinerad med ett redan framgångsrikt cateringkök. Faktum är att jag skulle skaka medlidsamt på huvudet åt projektet annars.  Couscous Catering med Nils Berg och Anna Flytström i spetsen är kända för att servera bra käk med fina råvaror. Couscous Catering äger hälften av butiken och mat- och förpackningsnörden Carro Tallving äger andra halvan. 

– Couscous är definitivt en stabil ryggrad av kompetens, maskinell utrustning och ett upparbetat nätverk, förklarar Carro Tallving. Vi känns som en matbutik på riktigt, där det alltid doftar av mat och nybakat bröd.

Omsättningen i det stora Couscous-köket gör också att Matdistriktet kan ha en liten och nitiskt underhållen grönsaksavdelning. Något som brukar vara problembarn i butiker med ambition. Sålunda ligger två spänstiga spetskålshuvuden, fantastiska asiatiska shalottenlökar i knippen och en drös perfekta tomater framme. Och på en vacker buffé ligger kycklingspett, rostade rotsaker på parad flankerade av fetaguckor och färskoströror. Det är bara att plocka ihop sin egen lilla matlåda för 24 kronor per hekto.

– Butikens varor ingår alltid i vår lunchbuffé så att kunderna kan smaka och känna. Dessutom har vi alltid har smakprover i butiken.

Matfilosofin är en kompromiss mellan smak, miljö och hälsa. Det finns traditionellt, garanterat onyttigt smågodis men med mindre räliga tillsatser. Men det mesta är raktpåsakmat.

– Vi gillar alla mat som är okonstlad och lagad med kärlek. Jag knäar för de godaste ostarna, Nisse gillar älgkött han själv skjutit och Anna lagar lammkött på bredden och höjden.

Än är det alldeles för glest mellan varorna i min smak, men Carro Tallving lovar att det här bara är början.

– Vi kommer att utveckla butiken lite i taget. Vi har en bra grund. Vår ambition är att ständigt ligga i framkant och att öppna fler trevliga Matdistriktet. Ge många människor tillgång till god, spännande och närproducerad mat utan märkliga tillsatser och konstigheter. Vi vill jobba direkt med gårdar och producenter och har visioner om är att bli delägare i en trevlig odling eller produktion.

Men är allt  i de där snygga förpackningarna lika gott som snyggt, undrar jag i ett desperat försök att behålla min värdighet. Jag fingrar kritiskt på en dekorativt förpackad  spansk choklad med hel mandel.

– Jo, försäkrar Carro. Men många små, duktiga matproducenter vet hur viktigt det är med en snygg förpackning som sticker ut för att de ska sälja.

OK, det ska sägas på en gång. Det är dyrt. Men man slipper flänga runt på ett otal affärer och längta ihjäl sig efter produkter som tidigare bara funnits i London. Och jag har en stark känsla av att de kostsamma uppslitande bottennappen kommer att bli få.

När jag skriver detta sitter jag och knaprar på den dyra, hårt rostade spanska chokladen. Femtiotre jädra kronor. Men det enda jag har att klaga på är att jag bara köpte en.

Matdistriktet Rådmansgatan 57
08-32 02 40

Gillar du Matdistriket? Eller föredrar du någon annan mataffär? Tycker du att matboutiquer är töntiga eller matälskarens frälsning? Nörda loss i artikeldiskussionen!
 
 

Related Posts with Thumbnails

Taffel.se bloggar