Husförhör: Nina Westerlind, grönsaksguru

Vem är du?

Jag arbetar som marknadschef och ansvarar för all marknadsföring externt och internt på Grönsakshallen Sorunda samt för de kundevent, mässor och allt annat skoj som vi gör på företaget. Eftersom jag har jobbat med frukt och grönsaker en herrans massa år och har hela huvudet fullt av säsonger, sorter och en massa annat hjälper jag både kunder, våra säljare och journalister med råvarutips och säsonger. Kort sagt: jag har nog det roligaste jobbet!

Vilken kock är bäst på att laga grönsaker?

Oj, det är svårt. Det finns så många kockar som är bra på grönsaker. Hemma använder vi Marcus Aujalays första kokbok ”Mat hemma och på krogen” flitigast. Snart kan jag boken utantill men jag vet att han håller på med en ny kokbok som kommer ut i år. Sedan är jag svag för Mathias Dahlgren, men vem är inte det? Hans mat är självklart mycket god men han är dessutom inspirerande att lyssna på, näst intill filosofisk. En favorit nära där vi bor är Mathias Pihlblad på Bockholmen där hela familjen kan njuta av maten och miljön.

Vilka grönsakstrender är starkast just nu?

Idag går det mesta hem. Trenden består av massor med små trender. Egentligen är aldrig en trend synlig förrän ett par år senare. Men ser man ett fotografi på sig själv eller en tallrik som togs för 10 år sedan kan man banne mig lista ut precis när bilden togs. Trenden är så tydlig på håll och aldrig när man står mitt uppe i den. Eller hur?

Gröna trender

  • Allt som växer vilt: harsyra, fårsyra, kvanne, kyndel osv små blad från skogen. Rramslök, granskott, nässlor…
  • Sortbestämda varor: Det spelar ingen roll om det är äpplen, potatis, tomater eller päron. Du väljer medvetet sorter efter egenskaper som ger det bästa slutresultatet.
  • Svenska smaker: Aldrig förr har gräslök, pepparrot, blomkål och andra enkla varor varit så heta. Svenskt var hett redan för några år sedan men då var det mer åt havtorn och lite mer udda saker som gick hem. Idag skulle vilken mormor som helst känna sig inne.
  • Rättika: Har fått ett uppsving då den asiatiska matlagningen influerar fine dining.
  • Spetskål & Butternut: Står sig fortfarande och är med på så gott som alla kockars beställningar, vilket är förståeligt. Billiga och hållbara råvaror som ger utrymme för mycket kreativitet. Butternut är en av mina favoriter och de börjar så smått att tröttna på den där hemma.
  • Smörgåskrasse: Att vattenkrasse åkte upp för ett par år sedan vet vi men nu kommer den klassiska ”kryddkrassen”.
  • Ekologiskt:  Trenden med ekologi och närproducerat håller i sig och jag hoppas att gemene man behåller sina krav trots att svångremmen dras åt. Det är så lätt att tycka en sak och göra en annan.
  • Storytelling: Serveringspersonalen har fått en ny uppgift. Det ligger i tiden att berätta historier, dvs berätta för sina gäster de ansträngningar man faktiskt har gjort. Har kocken fått tag på den fösta sparrisen och betalt dyrt för den perfekta smaken skall detta kommuniceras ut till gästen. Jag tror att mer och mer ansvar kommer att vila på servisen, deras uppdatering är faktiskt det som de flesta konsumenter möter.
  • Ärlighet och transparens: Hade jag varit ICA under köttskandalen hade jag börjat bygga om butikerna så att vi konsumenter såg baklagret. Jag har sett att många företag såsom Mekonomen, Bilia m fl öppnar upp med glaspartier så att du och jag kan se servicen, något som krogen gjorde för länge sedan. Nu är det mataffärernas tur! De vinner mycket på det, jag är övertygad om att kvalitén blir bättre när alla måste anstränga sig och ha rent omkring sig när det jobbar.  Visa kunden baksidan med andra ord!