Det är väldigt sällan någon avregistrerar sig från vårt nyhetsbrev. Vi har snart 3.500 prenumeranter. Idag var det en man som avregistrerade sig och meddelade att anledningen var den “dolda textreklamen”. Vi har ingen dold textreklam. Vi får inte ett öre för att testa produkter eller att nämna dem i text. De texter någon betalat för är märkta “annons”. Allt annat är redaktionellt material och där kan ingen köpa sig in. Där gäller det bara att leverera bra produkter.
Däremot tar vi benhårt ställning och berättar vilka produkter vi gillar. Jens och jag gillar Tabasco, Isobel gillar Knäreds kyckling. Och när vi hyllar en produkt passar vi ofta på att ge producenten ett tjyvnyp för något de gör vi ogillar. Och ibland tycker vi väldigt olika. Jag gillade de första proverna av more Santa Maria skickade ut. Gitto dissade de andra.
Ibland har jag tagit mer kommersiella uppdrag, det gör nästan alla frilansande matskribenter, men då har jag alltid redovisat det om jag skrivit om produkten. Häromdagen skrev jag negativt om alltomat.se trots att tidningen Allt om mat är en av mina uppdragsgivare. Inte smart men ärligt.
Vårt kall som matnördar är att upplysa folk om vad vi tycker är gott. Litar ni inte på oss ska ni givetvis inte läsa här.
Kommentarer
4 svar till ”På förekommande anledning: Ärliga men inte märkesneutrala”
Klart de flesta litar på er! :-)
Vilket bra förtydligande. Er språkliga precision imponerar ständigt. Liksosm er uppriktighet.
Det väl det att så mycket annan matjournalistik är fylld av textreklamiga plocksidor och annat som inte känns ok, som gör att man är glad över att ni finns.
Jag ska erkänna att jag blev en aning nervös över formuleringarna i det förra Taffel-brevet. Även om jag gärna vill tro att ni är otadliga.
jag gillar!! och om reklam, än sen ? är man puckad nog att svälja allt kanske man ska söka hjälp för det. hoppas ni får tuuuuuuuuuuusentals prenumeranter på taffelbrevet och kan ta 10000 för lite reklam från varje näringsidkare, och ha 5 i varje.
det är ni värda !