Service – det är ett bra ord. Ska man nu driva en matbutik så bör den, förutom all maten dårå, kunna erbjuda just detta. Sedan är det ju bra om man kan presentera servicen också. Då kan ju till exempel en bra webbsida vara ett stöd.
Vi har givetvis en sida, men bra är den då inte. Gammal som gatan och hopplöst byggd i en svåruppdaterad mall som gjort att den antagit rigor mortis och mest påminner om ett museum över saker vi gjort. Vi har till och med hjälpsamma kunder som skrivit och påpekat att vi borde göra något åt den, så nu är det definitivt dags.
Men eftersom jag har så kloka och matintresserade läsare så tänkte jag be er om råd: Vad vill ni kunna få reda på om er butik? Vilka tjänster skulle ni vilja bli erbjudna via webb? Vill man ha sin närbutik på fejjan? Hur ofta går ni in och tittar på era butikers sidor egentligen och vad är ni på jakt efter då? Ska den bara vara inspirerande och kortfattad, eller vill ni ha mer kött på benen?
Ös gärna på med idéer och synpunkter – det spelar ingen roll om ni så bor i Haparanda och aldrig har satt foten i vår affär. Jag lovar att skicka en speciell uppmuntran till dem som ansträngt sig mest.
Kommentarer
24 svar till ”Tävling: Brainstorma om butikswebb”
Nåt jag kom att tänka på var att kunna göra förbeställningar via ett formulär, t.ex. av udda styckdelar. Men det är ungefär det enda jag tänker på.
Statistik på besökare som den de har på Ikea. D v s när är det mycket folk i butiken så man kan välja dagar/tider med låg belastning.
Helt ärligt. Inte så mycket. Öppet-tider (speciellt vid diverse svenska högtider!). Aktuella erbjudanden, kontaktuppgifter, och drömmen, hela sortimentet och dess priser. Men det sistnämnda kanske är för mycket att efterfråga.
Sedan är ju en idé som är bra för både kunden och er, att sätta ihop olika teman som “paket”. T.ex. Spansk fredag (med olika produkter som relaterar till Spanien o.sv.) för ett paketpris. Vinsten är att ni som butik kan få en lite högre vinst + lite högre omsättning och att kunden känner att dom får något mer, och dessutom serverat. Sedan om det handlar om Arnes Tapas afton, eller Johans skaldjurstisdag spelar ingen roll.
Bra, bra. Fortsätt!
Eftersom jag kollar en del på krogsajter är jag helt chockad över att de flesta inte fattat vad gästerna vill ha lätt åtkomligt på förstasidan och helst varje undersida: Telefon (till olika ansvariga), adress (med länk till karta) och öppettider.
Nästan varje gång jag varit inne på en affärs hemsida är det för att kolla öppettider eller ringa och kolla om en viss grej finns (eller för att jag tappat plånboken).
Jag kan tänka mig att man i en affär kan göra det enkelt genom att lista olika telefonnummer (om man har flera).
“Om du glömt något i affären”
“Om du undrar över kött”
Onm du vill beställa xxx”
“Om inte svarar på numret ringa”
Extra jobbigt att folk inte fattar sånt när många surfar med telefon som kan gå segt.
Rabattkuponger att skriva ut?
Udda varor (sällanköpsvaror) lagerförs det?
Om ja, vilken avdelning/gondol/hyllplats?
Haha that’s exactly the same problem we had. Our website at the moment is probably the worst website in the world. However things are about to change in a really big way, with the help of a really good designer. If you want I can put you in contact with him, just give me a call.
Angående telefon.
Många företag har telefonsvarare, med för A tryck 1 , för B tryck 2…. eller vänta på telefonist.
Om nu A inte svarar bör överkoppling till telefonist ske som service.
Aktuella veckoannonser tillgängliga.
Med möjlighet att skriva ut kuponger såsom Lisa nämner.
För att upprepa det som andra redan har sagt: Veckans annonser, öppettider (även speciella öppettider vid storhelg!), kontaktinformation. Att kunna förbeställa styckdelar via ett formulär tyckte jag lät hemskt smidigt också! Att kunna kolla upp sin förbeställning och se hur långt den kommit vore också bra. Men hela den grejen kräver ju lite mer administration i början innan man vant sig..
En sak jag inte har sett här är information om när något nytt kommer in. Ungefär som Daglivs twitter! Underbar! Annars missar man lätt varor som kan vara intressanta för att man vanligtvis inte går förbi de hyllorna (just för att de intressanta varorna inte finns där..).
hmm… för det första (och kanske svjälvklara) måste sidan vara sjukt lättnavigerad. Om jag har 30 sekunder innan bussen går, och vill kolla om det är öppet ska det gå fort och snabbt.
Jag skulle tycka att det vore jättekul om sidan lyfte fram lokala eller på andra sätt speciella levereantörer som butiken har, och som kan vara svåra att hitta på andra ställen – det kan man ju också koppla till skyltningen i butiken (typ: “våra hjärte-levereantörer” eller liknande)
Eftersom jag vet att ni serverar lunchmat vill jag ha en meny (gärna för hela veckan) högt upp på sidan, (här gäller samma sak somför öppettiderna, om jag ska ge mig av och köpa lunch vill jag veta vad jag har att välja på)
Specialbeställning av styckdetaljer som nämdes ovan är en jättebra ide! och så vill jag gärna veta om det är något särskilt i affären som är extra bra just nu.
Ett tips till tips är kanske att titta på tv-serien Mary Queen of Shops (speciellt säsong 3). Hon pratar mer om utformningen av själva butiken, men jag tror många av hennes råd är applicerbara på hemsidor också.
Jag skulle också vilja ha mejladresser till de olika avdelningsansvariga eftersom jag avskyr att tala i telefon. Och så skulle jag vilja att de svarade på mejl också, allt för många butiker verkar kolla mejllådan en gång i halvåret.
Sen skulle jag vilja ha en virtuell förslagslåda, bara ett litet fält där man kan skriva in sina synpunkter.
Och en karta över butikens avdelningar. Framför allt om man kommer till en ny butik och bara ska ha typ tandpetare kan det vara grymt jobbigt att hitta med stresspåslag och irritation som följd.
Och som alla påpekar. Öppettider på förstasidan. Tydligt så man slipper leta. Helgöppettider också så man slipper klura på om det är öppet annandagen eller ej.
Jag spinner vidare på det lisa skrev. När man väl behöver infon på hemsidan sitter man knappast framför datorn utan är på språng eller inne i butiken. Det kanske är en app ni behöver? En mobilportal till hemsidan. Och om ni väl fått någon att ladda ner den till telefonen kan ni nog vara ganska säkra på var de vardagshandlar sedan.
Jag tycker att det vore bra att på hemsidan lyfta fram saker som är i säsong, liksom lokala produkter, så att konsumenterna vet vad som är bra att köpa just nu. Den affär jag använder mig av är Ocado, som säljer Waitrose produkter och levererar i London, och deras hemsida är faktiskt väldigt smidig. http://www.ocado.com De har en flik för erbjudanden och en för säsongsbetonade produkter bl.a. Sen har de senaste nyheter också, vilket är bra om ni tar in ett nytt märke eller så, men det funkar bara om det uppdateras ofta.
En bra och intressant hemsida är ju (frånsett produktionssidan) gratis marknadsföring.
Grundtankegången bör ju vara att få kunderna att återkomma oftast möjligt (dagligdags?) för att ta del av informationen.
-dagens färigmatsmeny (som nämnts)
-samarbete med LisaFW om dagens “tips” resp “smakkamrat”
-Veckans Lisa-recept? Speciellt vid presentation av special-/säsongsvaror eller vid temaveckor
Produktionskostnad skall det naturligtvis stå.
Och länk till denna bogg skall naturligtvis vara med.
Vanlig orsak till att inte besöka en butik är “hittar inte i butiken” som Gitto nämner.
Tänk turistkarta och koordinater. Men produkter isf gator i sökregistret. På hemsidan, och som flygblad vid entren.
Örjan: Jag är djupt smickrad över dina förslag, men som du förstår kan jag som matskribent för Sydsvenskan inte ha den typen av samarbete med ett företag. :-)
@Lisa. Otur.
Tack, jag läser svaren med förtjusning! Jag har tidigare jobbat m webbmanus, så det grundläggande har jag nog koll på, det är bara det att man ibland fokuserar på fel saker. Vi samarbetar också redan med en mycket bra byrå.
Telefonsurfandet och appförslaget var extra spännande eftersom sidan numer till skillnad från när den producerades ska vara relevant i butiken.
Vi använder oss också redan av twitter, men vi har rätt nyligen kört igång det. Dagens lunch twittrar vi alltid, men inte veckomeny, Resurskockens upplägg medger inte det. Förtjusande förslag att anlita Lisa. Tyvärr har vi inte som endkild butik råd med henne i den omfattningen ens om hon hade kunnat ;) min egen blogg? Vet
… inte, den är ju ingen butiksblogg. Här vill jag vara fri att skriva hur smalt jag vill som Anna, inte med butiken som avsändare. Men självklart länkar vi till taffel.se
Jag återkommer om övriga tankar kring förslagen, har strömavbrott i fjällen och sitter och knappar in detta på iPhonen, svårt att skriva långt :)
* Beställa udda styckningsdetaljer eller andra varor som inte finns låter som en superidé.
* Dagens erbjudande som bara finns på webben.
Kupong att skriva ut är ju lite meckigt, alla sitter ju inte vid en skrivare. Komplettera med att man kan beställa sms till mobilen som man visar i kassan.
* Lite kul recept
* Info om lokala leverantörer. Dels en lista mod kontaktuppg. men också fördjupad artikel “Månadens lokala leverantör” med några recept från leverantören. Typ som ICA buffé har ibland där de presenterar ett landskap och lyfter fram lokala producenter. Blir så småningom ett arkiv.
*Ska funka bra i mobilen och inte bara som app. Alla använder inte appar men surfar med mobilen ändå.
Om du jobbat med webb och har en bra webbyrå så vet du redan det där med att inte ha för mycket info på varje sida. Tydliga länkar är bättre. Lättillgängliga kontaktuppgifter är ju bra men det hjälper inte att de finns på förstasidan om man inte ser dem pga all annan info…
Petra (användarvänlighetsmänniska)
Skulle gärna vilja kunna beställa specifika, kanske lite udda produkter.
Hade även varit bra att kunna förbeställa hela ens korg så att man bara kan hämta den.
Skulle även uppskatta att man lyfte fram dom varor som är extra fina för tillfället. Och inspirerade med dessa.
Uppskattar även exakt information om varans ursprung och väg. Allt som vara varit med om från “jord till butik” så att säga.
Sedan är ju det visuela väldigt viktigt, många inspirerande bilder.