Skäms på er musseluschlingar!

Ljuva förhoppningar grusades grundligt igår. Musslorna var förmodligen de sämsta jag ätit (i alla fall av dem jag behållit). Redan när Johan utförde den obligatoriska påknackningen började vi ana oråd. Ett stort antal slöt sig inte, som pigga musslor ska, och fick kasseras. Resten knep igen, men erbarmligt slött. De små molluskerna var helt enkelt inte i toppform.

Vi gjorde två smaksättningar. En i portugisk stil med tomat, bacon, chiliflingor och koriander. En med kokosgrädde och curry. Ingendera hjälpte. Musslorna var taniga, smaklösa och utan den markanta sötma som gör musslor så värda att älska.

Orsaken var förmodligen att musslorna på ena eller andra sättet förbrukat sitt glykogen, ämnet som ger den underbara sötman. Glykogen är ett ämne som bildas för att lagra energi, precis som i våra muskler och lever. Antingen hade de haft det väl livat eller stressats under en alltför lång transport. Eller så hade de rackarna satt igång och producera gameter (fint ord för könsceller, din obildade slusk). När musslorna har sin brunstperiod (eller vad det nu kan heta) går all energi åt till sådant och glykogenhalten minskar. I och med att musslorna tacklar av och blir magra tappar de även andra fina smakämnen.

Fler musselrecept blir det i alla fall på Taffel.se närmaste tiden. Samt en titt på mer ovanliga musslor.

Musslorna på bilden har inget med musslorna i artikeln att göra. De är helt oskyldiga. Och eftersom jag plåtade dem på Borough Market i London smakade de förmodligen hur bra som helst.

Kommentarer

11 svar till ”Skäms på er musseluschlingar!”

  1. Tänk, samma hände oss. Fick slänga 15 av påsens 40(?).

  2. Bisarrt! Undrar vad det beror på? Är de för hårt drivna som växthusörter eller vad är det frågan om? Eller har de rave i kassarna?

  3. Surt. Kanske kan fråga var de kommer ifrån. Vore intressant att veta hur länge det är ovan vattenytan och hur läge det ligger förpackade i sina nät.

  4. Christina
    Jag nämner producenten på annat håll.

  5. Kristina B

    Bara en fråga. Skulle man kunna reklamera varan hos butiken? Jag är väldigt dålig på att klaga, när det kommer till matvaror. Men i det här fallet, vette tusan om jag inte bara skulle gå tillbaka med de som var dåliga.
    Musslor är annars helt underbara och jag ser fram emot min resa till Bryssel nästa vecka där det ska ätas musslor både en, två och tre gånger. Hoppas att jag kommer över lite musslor från Bretange

  6. Jag tänker minsann klaga. Men att spara liken i min fullproppade kyl var mer än jag har lust med. Just döda skaldjur har jag respekt för och ville bli av med.

    Men det brukar inte vara problem med reklamationer.

  7. viveca

    Förra veckan fanns det inga musslor att köpa. Det blåste för mycket på Västkusten, så de gick inte att ta upp dem. De kanske är fortfarande är sjösjuka helt enkelt!

  8. Karin

    gameter ska inte vara aktuellt förrän senare i vår, så det är nog inte problemet. Tvärtom borde de vara i toppform såhär på senvintern. Men jag tror inte att ditt inköpsställe var så väl valt. Musslor är känsliga grejer. Här funkar bara proffsaffärer.

  9. När jag har luftrörskatarr är det inte jag som väljer inköpsställe, det är inköpsstället om väljer mig.

    Vi Hornstull har ryckt upp sin (tidigare bedrövliga) fiskdisk rejält. Inte många grejor men hyfsad kvalitet. Jag har köpt förvånansvärt bra musslor där förut.

  10. Örjan

    Inköp av musslor tycker jag är ett hasardspel.
    Ibland är de skrattretande små i relation till skalets storlek.
    Hänger detta ihop med ovannämnda gameter och brunstperiod?

  11. Karin

    Musslorna kanske har fått spatt pga klimatförändringen, och börjat sin brunst redan nu i januari.