Tyvärr blev det inget afternoon tea på Bloom idag eftersom det serveras på söndagar men Martin gör ett nytt försök snart. Glädjande nog träffade jag honom på torget och hann ändå prata lite mat och kaffe.
Patrik föreslog afternoon tea hemma istället, cucumber sandwich ville han ha och gick efter Jens Linders recept men använde den goda dragonsenapen han köpt på Möllans ost. Jag slängde ihop dinkelscones enligt Johans recept med tillägget en näve var av torkade aprikoser och mandlar. Te bryggdes, kaymak och marmelad dukades fram. Sedan njöt vi. Eftermiddagste är mer min melodi än brunch och nu är suget väckt, jag vill ha mer! I efterhand funderar jag på att kakor saknades, jag hade gärna avslutat testunden med några vallmomadeleiner.
Det finns så mycket fint på torget som står i all sin höstprakt men när blicken vandrat vidare från den ser man det hårda slitet som håller kommersen i rörelse. Någon måste kränga de där pallarna med vindruvor som sjunger på sista versen, frukter ska travas och lådor staplas, hela tiden fylls det på. Några pojkar hade den lagom krångliga uppgiften att sköta majsförsäljningen. Som köpare krävs det också lite arbete med att leta och spana i gyttret, hålla koll på plånboken så man inte blir av med den eller förköper sig. Inte för att man gör av med mycket pengar men man ska ju hinna ta tillvara på allt man kommer hem med om man inte ger bort överflödet då. Mina gåvor är dock inte lika uppskattade av alla. Här, ett nät schalottenlök, bra va? Scha va?
Ibland shoppar jag duktigt och ibland på lust som idag när färgskalan i mina påsar gick i gul och magenta. Granatäpplena kommer nu en masse från Medelhavsregionen. Egyptiska och spanska med ljusrosa söta kärnor fanns på torget idag, tyvärr verkar det inte bli några iranska i år heller, han som brukar sälja dem säger att det blir för dyrt och jobbigt. Jag strör de små rubinerna över maten eller blandar dem på iranskt sätt med golpar, salt och äter med sked. De vita persikorna får jag nog längta efter till nästa år men istället fanns vita nektariner som är goda i sallad med nakenhavre. Majs lät oemotståndligt att grilla en av de sista sköna skånska septemberdagarna. Den billiga vanliga mangolden fick ligga kvar och istället valde jag den dyra med vackra färger. Mangolden åker ner i en ashe reshte eller så tillagar jag den på mitt vardagsvis.



Kommentarer
7 svar till ”Eftermiddagste för två och dagens Möllevångstorget”
Tråkigt att det inte blev någon träff på Bloom men samtidigt en ny chans för oss som inte kunde idag.
Kan vi inte ha eftermiddagste hemma också? Så kan man ta med olika saker.
Tänk vad fint det vore med ett knytkalas.
Sofia, vi har tre lediga sovplatser i Berlinlägenheten 1-4 oktober. Följ med! Ta ledigt!
obs! det är mycket billigt.
vad du frestar!
Men två hoppade av nyss och det är så tråkigt om vi inte blir många. Kostar bara 500 kronor natten, alltså för hela lägenheten, och man kan åka dit jättebilligt. Och tänk marknaderna och den persiska maten! Och den vietnamesiska…