Tävling! Baka schysst kaka till Fairtrade Challenge

Här har varit tyst några dagar. Det beror på att mina tankar just nu finns i butiken och hos den rikstäckande kampanjen Fairtrade Fokus som pågår oktober ut. Vi har ett digert kampanjprogram och många saker som måste lösas logistiskt. Sedan dras jag med en hel del allvarliga funderingar också:

Varför är våra förbeställda 31 lådor Fairtrade-bananer – för andra året i rad – restnoterade när vi behöver dem som mest? Och varför prisdumpas ananasen ute i butikerna till osannolika 14.90 kg samma vecka som vi behöver sätta till alla klutar för att försöka informera kunderna om att en Fairtrade-banan faktiskt är värd sitt pris och inte kan hålla stånd på marknaden om lågprissatsningen på frukt fortsätter? ( Hittade ett gammalt reklamblad från 1988 häromdagen. Då kostade bananer 9.90 kr/kg. Är det verkligen rimligt att du kan få dem till samma pris tjugo år senare?)

En av förklaringarna hittar du i den här filmen om ananasproduktionen. Historien upprepar sig och fruktjättarnas svar på förra årets kritikstorm i samband med Bananas-debaclet är att prisdumpa marknaden och tysta opinionen med hutlöst billig frukt. Fairtradeodlarna får kasta in handduken och sälja sin frukt till underpris på den konventionella marknaden. Det är så man slår ut konkurrenter och bibehåller marknadsandelar, om du nu undrar.

Men nu är det fredag och kanske inte läge för sådana här beska sanningar. Något sött, kanske? Jag tänkte att vi tillsammans ska hjälpas åt att baka och samtidigt sprida budskapet om jättefikan Fairtrade Challenge på onsdag 27 oktober. En baktävling alltså! Med Fairtrade-produkter. Lista på dem hittar du här (förr fanns även en varumärkeslista tillgänglig). Här och här är två av mina, om du vill hämta extra inspiration.

Målet är inte att prega in flest ingredienser, utan att baka riktigt goda kakor och byta ut de ingredienser som går mot Fairtrade. Ett byte jag önskar ska ske när du handlar också, vi ligger sorgligt efter med Fairtrade-köp i Sverige, även om vi sympatiserar med märkningen.

Gör så här: Har du en blogg så redovisar du ditt bidrag  i kommentarerna nedan och länkar dit. Har du ingen blogg gör du en kort presentation i kommentarerna och skickar recept och ev bild till min mail (se under “Kontakt” i högermarginalen). Skryt för alla om din underbara kaka! Jag vill ha tävlingsbidragen senast söndag 31 oktober, så skrapar jag ihop en liten kakglad jury och korar vinnare, tvåa och trea som alla får en låda med Fairtrade-godsaker med posten. Vinnarreceptet lägger jag upp här på Skånska skafferiet. Det viktigaste är inte att vinna utan att delta – men det där känner ni ju redan till. Låter det bra? Då kör vi!

Edit: Oj, nu lyfte vi upp baktävlingen till en Taffel-tävling! Och juryn är nu klar och består förutom mig av Lisa Förare Winbladh och ta-da: experterna Daniel Roos och Mia Öhrn. Prispotten har dessutom ökats på med en kurs hos Lisa. Vi bestämde oss också för att förlänga tävlingen en vecka, så att ni hinner med. Senast söndagen 7 november vill vi ha ditt bidrag. Lycka till!

Kommentarer

47 svar till ”Tävling! Baka schysst kaka till Fairtrade Challenge”

  1. Om jag inte hade varit off sugar, så…. :)

  2. Inget hinder, bara utmaning Mikkan: Make it raw, make it GI! Tänkte precis posta en inbjudan på din blogg :)

  3. Emil O.

    Jag högaktar fair trade och försöker faktiskt köpa det till högre prioritet än mitt andra kall, ekologiskt. Bäst är ju helt klart när det går att kombinera. Köper numer bara fairtrade socker och kaffe. Är det produkter som jag vet borde vara fairtrade så letar jag gärna efter en produkt med märkningen, men det är inte alltid lätt.

    Jag blir så arg på att folk verkar tycka det är OK att i princip tortera folk bara man kan få billiga produkter. Kapitalismen i sin sämsta fas.

  4. Håller med, Emil. Fairtrade har sina kritiker, men det är den absolut bästa märkningen vi har för sociala/etiska hänsyn, vissa andra är rena rama julpyntet i jämförelse. Precis som du skriver blir det ännu bättre om den är ekologisk, kan vara svårt annars för konsumenten att tvingas välja mellan människa och miljö.

    Jag hoppas att du som är så matintresserad skickar in ett kakbidrag!

  5. Visst är det märkligt/intressant att det öht går att frakta något från nästa andra sidan jordklotet och sälja här i Sverige 10-20 kr per kg..?

    Bloggkärlek är härmed utdelad: http://www.spisat.se/2010/10/knuff-skanska-skafferiet-taffelse.html

  6. Ja, någon i andra änden av produktionsledet måste betala priset för vår lågpriskonsumtion. Men riktig kaka smakar bättre än moralkakor, tack snälla Kari för din länk!

  7. Jag har väntat på att du ska skriva något om Fairtrade! Här kommer mitt bidrag; morotskaka med banan.
    http://torskpalax.blogspot.com/2010/10/fullproppad-morots-och-banankaka.html

    Här skrev jag om Ft härromdan:
    http://torskpalax.blogspot.com/2010/10/fika-rattvist-valj-fairtrade.html

    Peace and Fairtrade!

    /Emma, ambassadör och aktiv i Malmös Fairtrade Fokus-kampanj.

  8. Örjan

    Egentligen ett inlägg riktat mot Fairtrade.
    Blev nyfiken.
    Ej medveten om vad som finns i, och i så fall vilka butiker.
    Sökte på Fairtrades sida. Hittade inget relevant.
    Dvs
    Vilka produkter?
    Var?

  9. Örjan – det är en lite tokig databas Fairtrade har skaffat sig men om vilka märkta produkter som finns hittar du här i alla fall.
    I vilken eller vilka butiker du hittar produkterna kan vara lite snårigare. Te, kaffe och kakao bör ändå finnas i de flesta daglivarubutikerna. Coop och deras mindre närbutiker är nog ett säkert kort att hitta en hel del fairtrademärkta produkter. Även systembolaget har en del fairtrademärkta viner :)

  10. Trots att det är muffins från i våras är de lika rättvisa nu som då.

  11. Tack Åsa för din rättelse, den andra länken blev för krånglig. Jag ändrar och önskar er båda välkommen in i tävlingen! Ha en bra fredagskväll!

  12. Två bidrag redan inne: Tack Emma och Åsa! Fyll på recept och skicka gärna vidare utmaningen på era bloggar.

  13. Örjan

    @åsa Tack,
    Det är tydligen framför allt bland choklad/kakao, kryddor och socker jag skall söka produkter

  14. Örjan

    @Åsa Förlåt- frånsett bananer och andra frukter.

  15. Örjan: Förutom de stora produkterna kaffe, bananer, te, kakao, choklad, rörsocker och kryddor så finns det även torkad frukt, nötter och honung. Råsockret har också en florsockervariant som är riktigt fin i smaken, jag provade den till malawiska morotskakan.

  16. Sara

    Jag bidrar med ett recept på en banan- och chokladkaka som brukar gå hem hos de flesta. Kakan blir hög och vacker, saftig och god (både för kropp och själ!).

    Jag mejlar receptet.

  17. Johan

    Fairtrade är ett varumärke som Adidas eller ICA. Tänk på det.

    Bara för att det låter bra betyder det inte att det är bra. Det finns säkert lysande exempel på bönder som tjänar på “fairtrade”, men det är ett större problem för de stackare som är för fattiga för att kunna certifiera sig.

    När bananodlarna får betalt i ören/kg så undrar man varför “fairtrade” bananer kostar 5-10kr mer per kilo i butik. Hade det varit “fair” så hade odlaren fått dessa kronor.

  18. Nu tycker jag att du verkar lite dåligt påläst, Johan. Adidas och ICA är rent vinstdrivande företag.
    Fairtrade är en oberoende certifiering av FLO, Fairtrade Labelling Organizations International. Du kan läsa mer om dem här:http://www.fairtrade.se/cldoc/430.htm
    Det är inte fel att ifrågasätta, men för mig som är verksam inom handel så blir uttalanden som dina fullständigt kontraproduktiva. Jag vill att Fairtrade ska spridas, eftersom det är den enda internationella större märkningen som faktiskt har muskler och fungerar, både på det lilla planet och ut mot konsument. Det gör det tack vare att många eldsjälar jobbat hårt i många år för att märkningen ska nå ut. Nu hakar större intressenter på och det är bra. Förvisso är de vinstdrivande, men Fairtradeuppbyggnaden rår de inte på, den kontrolleras stenhårt genom hela systemet.

    Det är rätt att de allra fattigaste och egendomslösa inte kan bli certifierade – för de har inget att sälja, och Fairtrade är inte ett biståndsorgan utan agerar på världsmarknaden! Men du har fel i att de fattigaste lämnas utanför: Jag var i Malawi och besökte sockerkooperativet Kasinthula i maj. Vi gick igenom hela organisationen med möten, truster, odlingar och sociala investeringar. Rubbet.
    Pengar från Fairtrades premiedel hade investerats i brunnar, vattenpumpar, elektricitet, kliniker och man höll just på att bygga en skola. Alla dessa insatser kom inte bara de jordägande bönderna till godo, utan även anställda och övriga invånare. Det påverkade radikalt välmåendet i byarna.

    För att ta just Kasinthula som exempel var Fairtradepremiedelen för dem förra året till 563 586 euro. Summan delas 30% till samhällsutveckling, dvs borrhål, skolor,kliniker mm. 30 % investerades i jordbruket, t ex jordförbättrande åtgärder och nyplantering,40 % gick till att utveckla boendet hos bönder och dess anställda samt att betala skolavgifter för barnen. Som extra bonus främjar Fairtrade demokratin på microplanet eftersom bönderna själva kan besluta om lokala användningsområden.

    Så till din avslutningskläm: Vår ekonomi och Malawis ekonomi i kronor kan inte riktigt jämföras rakt av. En återförsäljare i Sverige dras också med en massa fasta omkostnader för att produkten ska säljas, du kan liksom inte bara ställa en pall på kajen i Helsingborg. Och löneläget för svenska tjänstemän och butiksanställda är gudskelov inte likställda med Malawis. Malawis stadsbudget är till 25% finansierad av bistånd, men invånarnas stolthet är inte mindre än vår, de vill ha en chans att komma i kapp för egen maskin och vill inte bara ha passivt bistånd. Fairtrade får ut dem på en marknad de annars knappast skulle ha nått. Och de utökar, fler ansluter och fler anställs.
    Allt är inte profit. I vår butik säljer vi fairtradebananer till samma utpris som konventionella. Det är en rejäl marginalförlust, ska du veta, men vi upplever att vi klarar det.
    Bananer har sedan introduktionen för över hundra år sedan varit prisdumpad för att ta sig in på marknaden, en massprodukt. Den bilden har både svenska handel OCH svenska kunder svårt att ändra synsätt på. Vill du veta mer kan du läsa vidare i länken Fairtrade-banan i blogginlägget.
    Så jag tycker att du ska handla Fairtrade nästa gång du är i en butik, konkreta köp är det enda som funkar i längden. Att avstå Fairtrade för att du mixar ihop det med allmän konsumtionsskepsis och antikommersiella funderingar är inte att ta ansvar, du är ändå en del av marknaden och kan göra skillnad genom dina val.

  19. Jag har svårt att välja ut ett enda recept, så jag hoppas det går bra att delta med flera…

    Jag använder rättvisemärkt choklad, kakao, bananer och socker.

    Banankaka med choklad, pistasch, balsamicomarinerade frukter, peppar och mycket mer: http://vegologi.blogspot.com/2009/10/banankaka-med-balsamicomarinerade.html

    Kryddkaka med kakao: http://vegologi.blogspot.com/2010/10/kryddkaka.html

    En fantastisk tårta med tre sorters mousse: http://vegologi.blogspot.com/2010/07/trippelmoussetarta-med-choklad-och.html

    Och så ett helt gäng chocolate chip cookie-varianter med olika smaksättningar.
    Apelsin/rosmarin/hasselnötter: http://vegologi.blogspot.com/2010/03/chocolate-chip-cookies-variation-2.html
    Havtorn: http://vegologi.blogspot.com/2010/02/chocolate-chip-cookies-variation-1.html
    Ingefära/sesamfrön: http://vegologi.blogspot.com/2010/05/chocolate-chip-cookies-variation-4.html
    Kanel/muskot/vanilj/svartpeppar: http://vegologi.blogspot.com/2010/05/chocolate-chip-cookies-variation-5.html
    Kardemumma: http://vegologi.blogspot.com/2010/04/chocolate-chip-cookies-variation-3.html
    Rabarber/citron: http://vegologi.blogspot.com/2010/07/chocolate-chip-cookies-6-rabarbercitron.html
    Timjan/citron/balsamvinäger: http://vegologi.blogspot.com/2010/07/chocolate-chip-cookies-7.html

  20. Johan

    Anna Billing:

    Det låter jättebra när det verkligen funkar. Tyvärr är jag för cynisk för att kunna stödja fairtrade och liknande organisationer. Jag tycker de har blivit kapade av allsköns vänsterorganisationer för egen PR.

    Jag känner betydligt större tilltro till Childhood och de som verkligen använder pengarna direkt.

    Det bästa vi kan göra är att handla med alla bönder i u-världen. Inom några decennier kommer dessa vara den senaste medelklassen i världen. Då kommer de ha råd att låra sina barn gå i skola istället för att jobba på fälten.

    Handel har gjort alla människor i väst rika. Nu är det Afrukas tur.

  21. Johan, du har rätt att tro på vad du vill, jag orkar inte skriva lika långt igen för att försöka förklara ett sammanhang för dig som du inte vill ta in: Du kommer inte åt de afrikanska småbönderna på något annat sätt än Fairtrade idag!! Men det är min uppfattning och uppenbarligen inte din. Tack för din medverkan i diskussionen, jag har noterat din ståndpunkt :)

  22. Johan: Det var du som sa det där om cynisk. Jag fyller på med ordet verklighetsfrånvänd. Att inte vilja handla fairtrade för att du upplever att vänsterorganisationer profiterar på det är ju faktiskt riktigt korkat och gynnar definitivt inte de allra fattigaste som du verkar ömma för.

    Hela den där liberalt omhuldande idéen om handeln och marknaden som någon slags mirakelmedicin på alla världens problem har ju visat sig minst sagt bristfällig. Det är ju inte så att våra billiga bananer kommer från Lichtenstein direkt, vi handlar ju redan med u-länderna. Det är en klen tröst för de som arbetar till slavlöner på fruktplantager eftersom det sitter multinationella företag mellan producenter och konsumenter.

    Men visst, ta du flyget till centralamerika och köp bananer direkt av någon lokal odlare nästa gång suget sätter in eftersom du är för cynisk för fairtrade.

  23. Jag var bara tvungen att baka en kaka till enkom för detta ändamål:
    http://torskpalax.blogspot.com/2010/10/fika-rattvistdel-2.html

  24. Tack Sara, Rasmus och Emma för era fina bidrag!

  25. Som kärringen mot strömmen sticker jag in nosen i debatten. Jag hade gärna köpt fairtrade oftare – om det smakat gott! Att betala mer för dåliga produkter… Nej tack. Choklad jag köpt har varit torrtråkig, kaffet smakat surt osv. Samma som med kravodlade grönsaker som är mögliga och ruttna innan jag hunnit få hem dem till mig. Då påverkar jag hellre mina favoritprodukter att bli certifierade och ta större hänsyn till människan på åkern/ vid maskinen. Man kan ringa eller maila och ställa frågor om de här sakerna. Det påverkar också.

  26. Emil O.

    Maria: Jag tycker du har en viss poäng. Bara för att det är märkt på ett visst sätt så betyder det inte att det de facto är bra. Det finns en hel del dåliga ekologiska produkter, jag köper inte skit från holland vare sig det är ekologiskt eller inte t.ex.
    Däremot anser jag att man är naiv till dumhetens gräns om man tror att företag ändrar sig om en enskild konsument ringer och påpekar deras sociala oegentligheter. T.ex. Dole torterar redan sina arbetare för att tjäna mer pengar, det är knappast en svår sak för dom att blåljuga en konsument i ansiktet. Ljuga är inte direkt längre ner på konflikttrappan än våld. “Pengar = Allt” verkar vara deras modell, och däri går inte schyssta arbetsvillkor in.

    Kontentan blir att jag hellre aldrig någonsin mer köper Ananas om enda alternativet är konventionellt framtagen ditto under slavförhållande. Applicera sedan den grundtanken på alla ovan nämnda varor (kaffe, choklad, bananer osv.). Jag tycker t.ex. att Anthon Bergs Fairtrade choklad är helt ok för att baka på, att äta rent så köper jag finare märken i bra butiker.
    Det blir till slut en modell av det gamla citatet “The only thing evil needs to succeed is for good people to do nothing”. Om du tycker att slavförhållanden är fel, stå för det. Du får inse att du stödjer sådan verksamhet annars bara för att få äta lite bättre.

  27. vad bra att du uppmärksammar fairtrade. jag försöker köpa så mkt fairtrade jag tycker även att affärerna (speciellt coop) har blivit bättre på att ta in dessa varor.

    mitt bidrag till tävlingen blir:

    http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/2010/10/banan-solroskaka.html

    ha en fortsatt bra kväll och vecka :) // Molly

  28. Matmamman och Molly: Tack för era bidrag!

    Maria: För några år sedan när fairtrade fört började synas i världsbutikerna var det ofta aklternativa producenter som satsade på att certifiera sina varor för att lättare särskilja sin produkt på marknaden. Jag kan hålla med dig om att en del av de produkterna inte var mycket att hänga i julgranen. Men läget är annorlunda nu och även etablerade märken certifierar sig. Det handlar inte om att gå ner i chokladkvalitet (förutastt att du inte är chokladfreak som specialiserat dig på speciella lyxiga bönor), det handlar om vad producent/förädlare har för ambitionsnivå.

    Jag är ledsen för din skull om du bara stött på dåliga produkter. Vi säljer drygt 150-175 olika fairtradeprodukter i vår butik (siffran varierar under året) men det finns många fler.

    Jag dricker själv rättvisemärkt bryggkaffe hemma (Zoégas, för det passar mitt skånevatten) och har aldrig upplevt det som sämre än annat kaffe. Bananerna är fina, något mindre och lite “fruktigare” än de konventionella jättematade. Nu har vi ätit eko/fairtradebananer i flera år, så om jag blir bjuden på en icke eko/fairtrade tycker jag att de är ganska fadda och mäktiga. En vanesak.
    Kanske har din butik fel urval av produkter? Upplys gärna handlaren om bra produkter som du skulle vilja ha. Vi har ett tiotal olika märken av fairtradechokladkakor och varje märke har flera olika smaker. Så prova dig fram, Maria. Tror tyvärr som Emil att ditt andra sätt att påverka marknaden står sig tämligen lamt i jämförelse med hur du konsumerar ;)

  29. Maria:

    Att mejla till producenter är en bra idé, fortsätt med det! Men det räcker verkligen inte. Vi måste bli fler som gör mer.

    Jag tycker att det du skriver var ett problem för några år sedan men att det blivit mycket, mycket bättre nu. Orsaken var till exempel att de stora kaffemärkena blandar olika kaffesorter och från olika regioner för att hålla en jämn kvalitet och balansera smaken. Med Fair Trade-kaffe fanns inte samma möjligheter eftersom tillgången varit ojämn.

    Idag tycker jag att det finns massor av bra alternativ man får bara leta lite.
    Jag får fantastiska ekologiska grönsaker hem till dörren, dricker gott ekologiskt kaffe från småproducenter som ofta är Fairtrade och äter god choklad (Fairtrade till ca 75 %, men resten av bättre märken som har drägligare förhållanden).

    De gånger choklad är dålig är det ofta för att den förvarats för länge och felaktigt.

    Numera har nästan alla affärer flera rättvisa chokladsorter, det är bara att börja äta sig igenom tills du hittar en sort just du gillar. Baka goda kakor på chokladen du inte gillar.jag vet en jättebra recepttävling. ;-)

    Uttalanden som att “betala mer för dåliga produkter, nej tack!” gör mig lite arg. Om du tycker att en produkt som tillverkats under ohyggliga förhållanden är en “bättre” produkt tycker jag att du har en obehaglig människosyn. Det tror jag faktiskt inte du har, jag tycker att du ska se lite dokumentärer om t ex choklad- och kaffeframställning.

    Det är ingen mänsklig rättighet att äta choklad. Att slippa leva i slaveri är en mänsklig rättighet. Visserligen håller jag inte min höga moral till 100 %, men om barn ska hållas som slavar för att jag ska få god choklad låter jag hellre bli den.

  30. En hemmafavvo tiramisu. Ingen större tillagning, annat än att vispa, röra, brygga lite kaffe, ställa kallt, äta.
    http://matochblommor.blogspot.com/2010/10/rattvisemarkt-tiramisu.html

  31. Apropå bananer. Fairtrade-bananer är, som det har sagts, mindre än de vanliga större Cavendish-bananerna. Fairtrade-bananer är också cavendish men odlas under sådana förhållanden att de inte blir så stora. En anledning till det är mindre konstbevattning och klart mindre bekämpningsmedel. Med tiden kommer Cavendish-bananen att dö ut. De håller på att bli resistenta mot alla de sorters bekämpningsmedel som har använts mot insektsangrepp och växtsjukdomar.
    Det finns nu rejält mycket fler sorter av bananer än just Cavendish men det tål att tänka på. Hur vi handlar påverkar odlingen från början. Vi kanske får enligt efterfrågan men med tiden kommer efterfrågan inte att räcka till för en, t ex, massproduktion av bananer som vilar på en stor mängd bekämpningsmedel. Om vi inte anpassar oss efter naturen så blir det som det blir. Uppenbart är att naturen inte ämnar anpassa sig efter oss.

  32. Nu har jag just tagit min tävlingskaka ur ugnen och bloggat om den och om min kakbank vars medlemmar ramlar in här om 20 min.
    Vågar tävla med den trots att den ännu är osmakad, det är en favorit i repris ;)

    http://matochtjat.wordpress.com/2010/10/27/rattvist-fika-och-kakbank/

  33. Jag vill gärna delta i tävlingen. Jag tycker att det är en helt fantastisk idé och perfekt sätt att uppmärksamma Fairtrade-märkta produkter! Mitt bidrag är “Chokladcupcakes med smak av kaffe” och finns här: http://sockerrus.wordpress.com/2010/10/30/a-fairtrade-cupcake/ De blev mycket goda, både i smak och för samvete :-)

  34. Jessica

    Åh, det passar ju utmärkt eftersom jag har en hel drös med fairtradesaker i min favoritkakor. Och håller med alla ovanstående- en jättebra idé! Kakorna är kryddiga, sega men samtidigt knapriga äppelcookies. Har ingen blogg, men du har fått receptet på mailen. Smaklig fika!

  35. Lisa & Jessika: Tack, kul att ni är med!

  36. Jag bidrar utanför tävlingen med det här: http://flickanokakorna.se/2010/11/01/banan-choklad-scones-for-rattvisa/
    Jag brukar använda fair trade-produkter när jag bakar, men ska se till att markera dem speciellt även i annat jag bakar under resten av veckan.

  37. Här kommer mitt bidrag; http://ekomarianne.blogspot.com/2010/11/fairtradeveckor.html
    En chokladkaka med ekologiska och Fairtrade-märkta ingredienser som var extra rolig att baka med sockret från Malawi som finns i butikerna sedan jag träffat Charity och Aubrey när de var i Stockholm innan de åkte till Gränna för att där tillverka polkagrisar med socker från deras kooperativ

  38. Är ingen sötsaksexpert men bidrar mest för att lyfta fram Rättvisemärkt/Fairtrade eftersom det verkligen behövs! Så här är länken till mitt bidrag:

    http://vsreloaded.blogspot.com/2010/11/fairtrade-bakning-hos-taffel.html

  39. Hej! Mycket bra idé! Här är mitt bidrag till tävligen. http://kokvra.wordpress.com/2010/11/05/taffeltavling/

  40. Kul och vettig tävling, klart man ska vara med!
    Mitt bidrag: http://tantrussinsbak.blogspot.com/2010/11/schyssta-bananer.html

  41. Jag är gärna med och tävlar med mina “Tekakor i dubbel bemärkelse”. Fairtrade-pimpade och galet goda. Här är länken:

    http://bakemyday.se/?p=1235

  42. Här är mitt bidrag, lite utanför eller vid sidan av tävlingen kanske, eftersom receptet inte är mitt utan ärligt lånat ;-)!

    http://www.smaskens.nu/2010/11/fairtrade-banana-cookies.html

  43. En timma före tävlingstidens slut sladdar jag in här och lämnar länken till mitt bidrag:

    http://mzkaribien.blogspot.com/2010/11/tarte-aux-bananes-sainte-anne.html

    En karibisk bananpaj som har krämig fyllning med smak av rom under karamellglänsande bananskivor.

    Bon appetit!

  44. Hallå där! Vill bara påpeka att klockan är 23:03 och söndagen är inte slut ännu. Nån som glömt ställa om Taffel till vintertid?

  45. Tack så mycket för era bidrag! Tävlingen är stängd och Karibien, du behöver inte oroa dig, Taffel kör med taffeltid ;)

  46. Valuable info. Lucky me I found your site by accident, I bookmarked it.